Ahad, 15 Mei 2011

urap/kerabu pegaga

suka tak makan ulam?.......bukan semua orang pandai makan ulam-ulaman ni. ...macam saya juga, tak semua jenis ulam-ulaman yg saya makan.....macam petai, jering, buah kerdas....maaf cakap ye.....ada yg mengatakannya sgt sedap utk dijadikan ulam makan bersama nasi.....tapi saya tak retilah.....walaupun sebenarnya sangat bagus untuk kesihatan....kata orang tua2....saya cuma pandai makan ulaman jenis yg berdaun shj.....ada antaranya boleh mencegah pelbagai penyakit seperti darah tinggi....kencing manis dan sebagainya.....mari kita kongsi resipi yg sgt mudah dan ringkas buat semua penggemar ulam-ulaman.....

daun ulam(optional) - saya guna pegaga
buah cekur + daun cekur(hiris halus)
(a)bahan rempah yg dikukus:-
ikan bilis
bawang merah
bawang putih
kelapa parut putih
cili padi
belacan bakar
gula/garam/ajinomoto(jika suka)
~ tumbuk semua bhn2 di atas kecuali daun ulam & daun cekur......gaulkan jadi satu....itu saje

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen jelah..saya x kisah pun...