Ahad, 8 Januari 2012

jadilah....................

pinjam kata2 seseorang bernama nurdia & saya sangat2 menyukai kata2 manis ini.......................................

jadilah orang yang tetap sejuk di tempat yang panas

yang tetap manis di tempat yang begitu pahit

yang tetap merasa kecil meskipun telah besar
&
yang tetap tenang di tengah badai yang hebat
serta tetap mendahulukan ALLAH dalam segala perkara
"Jadilah Berlian Di Tumpukan Pasir

Selasa, 26 Julai 2011

~♥ JOM FIKIRKAN ♥~

..:: ♥ .:|:. ♥ FIKIRKAN ♥ .:|:. ♥ ::..
Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik, Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali. Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan, Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan. Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan. Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya. Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup. Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat. Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul. Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan. Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita. Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa. Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan, Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup dan masih punya harapan.....

♥♥..♥`•.¸.•´.(¯`v´¯)(¯`v´¯). `•.¸.•´♥..♥♥..♥•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♥♥♥♥•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♥
sumber dr: HOT MUMMY GROUP

Jumaat, 22 Julai 2011

~Dasyatnya Doa Seorang Ibu~

*baca sbg panduan kita semua....Buat anda semua...ibu2 yg berkerjaya...bagus utk diamalkan..*

Assalamualaikum Semua,
izinkan saya memyampaikan ilmu yang sangat berguna untuk diri saya sendiri sebagai seorang ibu kerana merasakan artikel ini sangat2 berguna untuk panduan kita semua......dah lama dah artikel ni saya dapat daripada seorang rakan melalui email...cuma baru kali ini berkesempatan membacanya....setelah habis membaca dan memikirkan ada baiknya saya berkongsi sesuatu yg bermanfaat kepada rakan yg lain.....harap jangan ada yg membacanya separuh jalan....kerana pasti anda rugi kerana setiap barisan ayat yg disampaikan setiap satunya mengandungi ilmu yg harus kita praktikkan bagi menjalani kehidupan seharian sebagai seorang anak juga seorang ibu pastikan baca hingga ke barisan ayat terakhir.....

gambar ni ehsan dari google

Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu

* Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup kita. Kita adalah di bawah siksa Allah bilamasa ada masa untuk buat benda tak baik tapi takdak masa nak buat yang baik

* Jika kita tak pernah kecukupan duit maksudnya kita disiksa Allah

* Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang so ibu2 jangan jatuh air mata ye and anak jangan bagi ibu jatuh air mata. Menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak

* Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya

* Ada 3 mata yang tak dijilat api neraka (1) Melihat kaabah sehingga menitis air mata (2) Membaca quran sehingga menitis air mata (3) Memandang wajah ibu yg sedar tidur / sedar hingga berlinang air mata

* 3 orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidor! 1) Anak 2) Ibu 3) Suami

Selingan: kata ustaz kalau kita ada perselisihan faham dgn suami / isteri sampai nak bercerai, tgk laa muka bila dia tidor kalau masih terbit perasan kasih, sayang, cinta, rindu atau simpati, janganlah bercerai tapi jika tiada rasa tu semua maksudnya jodoh dah memang takde, boleh proceed pi mahkamah

* Orang yang selalu menatap dan memandang ibunya takkan menangis di hari kematian ibunya… kira tak menangis teruk laa.. Bagi siapa yg masih ada ibu, pandang laa selalu

* Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menujukkan sesuatu pada ibu

* Kalau ada niat yang baik teruskan laa..Allah akan bersama, jangan takut

* Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi e.g. tak mampu tolong org, niat nak tolong pun dah memadai

* Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakkan ibu kita di tempat yang terbaik

* Ada kaedah yang mana kita boleh minta pada Allah, “ungkit” kebaikan yang menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah tu dipanggil “wasilah amal” *** “Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu satu kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini”*** Paling banyak buat baik dengan ibu kita, lagi mustajab. Makna dia wasilah amal ni sangat berkesan kalau yg dituntut tadi adalah hal-hal yang berkaitan kebaikan yang dibuat kepada ibu kita

* Antara lain yang boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa sakit / musibah

* Kalau ditimpa sakit, baca laa Innalillahiwainnaillaihirojjiun, then cakap dengan Allah ** “Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yang aku tanggung ini” **“Ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini”

Even suapkan anak pun kita boleh tuntut, apatah lagi sedekah kepada ibu dan orang yang memerlukan.

* Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya!

* Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakan ibu kita yang telah tiada!

* Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup

* Masa ni ustaz tu bagi contoh sadis sket..sedeh gak laa.. pi ke pusara mak kita cakap..“Mak, esok anak saya nak kawin, kalau mak ada tentu mak bahagia tengok cucu mak kawinkan” atau “bapa saya nak kawin esok, kalau bapa ada, pasti bapa akan gembira tengok sayakan..” Ustaz kata luahkan kepada ibu / bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar dan mereka boleh mendoakan kita dari sana .

* Bila lalu kubur, perlahankan dan beri salam! Mereka akan doakan kita “berkatilah si A ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini” Jadi, jangan lupa bagi salam next time

* Tanda tanda siksa Allah atas muka bumi ni antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan

* Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya..

* Bila nak berbelanja @ shopping always spare duit untuk sedekah kerana dalam duit kita tu ada hak org susah. Jadi bila orang buta datang masa makan, bagi laa duit sebab kita nak cari org susah untuk sedekah dah amat susah masa sekrg and takde masa jadi Allah hantarkan org2 susah ini untuk kita dapatkan pahala!

* Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah. Jangan kurangkan peruntukkan!! “Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibuku”. Itu yang yang buat ibu kita bahagia di sana .

* Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru kita ringan tangan nak bersedekah

* Allah panjangkan usia ibu dan bapa supaya dia sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak anaknya. Jagalah mereka dengan baik insyallah, syurga balasanya. Jadi kalau tahu ibu / bapa sakit, berebutlah menjaga ibu / bapa kita. Besar sangat pahalanya.

* Allah kalau boleh taknak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit / malu / miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita

* Kalau ada penyakit was was, bacalah surah al-ikhlas.. “Qulhuwallahuahad…” 1000x sehari

Anak Lari Dari Rumah*Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari

* Masa lauangan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya

Anak Degil
* Bila anak dah tidor, duduk di hujung kepala pangil ROH ANAK

* Ni seram sket masa nak buat hehehe.. mula2 je lepas tu ok..e.g. Wahai roh anakku "nama anak", jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibu dan bapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia. You can ask anything! Nak anak senang bangun ke sekolah.. just try and see.

Wallahualam.., marilah kita sama2 praktikan mana yang bolehkan.

if x cube x tau...so why not ..no harm done.....insyaALLAH.....niat kita suci & ikhlas....

Khamis, 7 Julai 2011

ketawa & senyuman adalah senaman wajah.....

artikel ini sumber dr: http://anizyn.blogspot.com
SmileyCentral.com
Menatap wajah yg sering terukir senyuman pastinya mbuatkan hati gusar terasa tenang. Lirikan bibir jg mampu melembutkan hati hgga cair jadinya. Kecantikan wajah empunya diri jg dilihat semakin manis tatkala mperlihatkan barisan gigi hadapan tanpa mngambil kira ia trsusun rapi mahupun sebaliknya, pastinya ttp indah.
Senyuman diibaratkan seakan kelopak bunga yang mula berkembang dan keindahannya tidak dapat diceritakan kerana 
ia bagaikan magnet.
Di samping memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, cukup sekadar ikhlas untuk menjadikannya manis.
Keindahan senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati mereka yang sedang marah atau mampu memulakan sesebuah ikatan.

Kajian dilakukan sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan bahawa tekanan terbahagi kepada kepada dua kategori iaitu yang baik dan tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai tekanan positif, manakala tekanan kurang elok akan menyebabkan tekanan kepada sistem ketahanan badan.

Kanak-kanak lebih banyak ketawa daripada orang dewasa. Si comel berumur antara empat hingga enam tahun ketawa kira-kira 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari bagi orang dewasa. Justeru, tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit atau mngalami masalah tekanan dan kemurungan dlm kehidupan harian.

Saintis mendapati senyum dan ketawa ibarat larian yang mampu merangsang seluruh sistem anggota tubuh sekali gus baik untuk mengembangkan saraf otak, termasuk hormon. Senyuman juga bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai berkaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak bagi mengurangkan kesakitan fizikal yang sering dirasai dewasa.

Kajian juga menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam menerima manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam selama 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat. Lantas kedua-dua kadar ini menurun dengan lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

Sementara itu, pengkaji dan pengamal Barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan saja berupaya menceriakan hidup anda, tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut `tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

Kemanisan senyuman juga memberikan banyak manfaat kepada kesihatan antaranya ia mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian membuktikan tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semula jadi dalam badan turut akan bertambah selaras dengan pertambahan protein yang bertindak melawan penyakit. Selain itu, senyuman juga membuatkan kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 otot ketika mengerutkan dahi. Mgkin inilah jawapannya mngapa sesetengah individu kelihatan jauh lbh tua drp usia sebenar mereka.

Ketawa atau senyum juga menjadi aktiviti senaman ringkas untuk wajah kerana hasilnya mampu mengurut organ dalaman tubuh, menguatkan otot dan melancarkan sistem pernafasan. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi, membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

Ahad, 3 Julai 2011

popia nestum

bercerita pasal entri ni....sebenarnya dah lama meminati popia nestum ni...mmg feberet sekeluarga. dah lama tercari-cari resipi cara nak membuatnya...pernah bertanya pd seseorg tapi sekadar bercakap & tak masuk dalam kepala otak langsung...sebenarnya belum terbukak hati & minda nak mempraktikkan serta merealisasikannya.....
kini resipi dalam tangan & mudah sekali memnyediakannya..semudah A..B..C, melalui blog seorang teman yg sememangnya cekal dan kental dlm hidup mencari sumber rezeki halal untuk keluarga....sudi berkongsi resipi ini...
si fatin mucuk ni yg suka sgt mkn popia nestum........aritu beli sebalang tak cukup........so ibu pun ambiklah insiatif utk buat sendiri buat pertama kalinya.............
tgk tu sempat dia posing baik punyer sambil buat homework.....sambil tgk upacara sesi ibu menggulung kulit popia kmdn guntingkan secara serong.....melekakan buat xtv ni tau..
yg ni popia yg telah siap digoreng......
cantikkan warna coklat keemasan....
sedap dimakan camtu je...lemak2 & rangup2 gitu....
hah......pasti semua org nak tahukan.....apakah bahan2 yg diperlukan sebagai penyedap rasa popia nestum ni kan...inilah dia 3 bahan utama....yg 1st dh tentulah nestumkan....2nd horlick......dan 3rd gula pasir yg dikisar halus.....berapa sukatan nanti saya beritahu di akhir entri ni...so tgk pic dulu sampai habis okay...
nilah rupa popia nestum yg telah siap digaulkan dgn ketiga-tiga bahan tadi.......alamak waktu saya menaip entri ni.....popia nestum ni dah selamat dah pun....bila tgk pic ni...terasa-rasa nak makan benda ni pulak.........jawabnya kenalah ke kedai & beli segala bagai untuk buat sekali lagi........okay bagi sesiapa yg nak tahu resipi sebenar jomlah salin resipi ni ye.........selamat mencuba
bahan2
1 peket besar kulit popia (anggaran 40 keping)
1/2 cawan gula pasir dikisar halus
1/2 cawan nestum dikisar juga
1/3 horlicks
~satukan semua jadi satu...kmdn gaul rata bersama kulit popia yg dah siap digoreng~
itu sahaja.....mudah sangatkan