Selasa, 26 April 2011

sembilang asam pedas bunga kantan

ni masak pd hari ahad lepas 24/04/2011...beli sembilang ni kat bandar pontian belakang pasaraya Billion... semalamnye(sabtu)..1st time gi situ , adik ipar yg suggest gi situ...time tu balik drpd 1 majlis kahwin kat kukup pontian...ikan2 kat situ mmg fresh...baru naik dr laut katanya..tp harga pun xdelah murah sgt..lbh kurang je cam kat pasar..cuma nampak fresh sikitlah....beli dlm 2 ekor yg sedang RM20.00 oklah kan...yg penting anak2 & hubby punyer feberet...tengok gambor ni...
nak ker resipi..hehehe...saya ni pandai sgt masak tu idak ler..sikit2 yg mudah2 tu oklah untuk makan2 1 famili...untuk bukak restoran..mak oii..x terpikir la sampai ke situ...ni resipi yg diajar drpd mak saya, atuk saya, mak sedara saya....skarang turun ilmu ni kat saya...maaflah ye pd sesapa yg terer2 bab memasak ni kalau resipi saya ni ada cacat celanya...tapi so far hubby makan dgn seleranya...ni kes nk jaga hati kot..hehehe....tp yg penting saya suka tgk anak2 ngan hubby mkn dgn selera tanpa komen2 negatip...ni resipinya yer....

bahan2:-
 (A)
cili kering blended (anggaran 1 mangkuk kecik)
bawang merah 5 ulas
bawang putih 3 ulas
halia sikit
kunyit sikit
belacan sikit
 (B)
1 kuntum bunga kantan (belah 2)
1 genggam daun kesum
air perahan asam jawa - agak2
gula / garam / ajinomoto secukup rasa
sedikit air - agak2 nk pekat mana

cara memasak:-
tumis semua bahan yg diblend (A) tadi, masukkkan bunga kantan, kmdn tumis sampai naik bau, masukkan gula, garam, ajinomoto....agak2 dh mereneh tu masukkan air asam jawa, masukkan ikan, masukkan air...kacau & tunggu hingga mendidih masukkan daun kesum...itu sahaja...selesai


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen jelah..saya x kisah pun...